niedziela, 6 lipca 2014

Bezpieczne opalanie

Autor: dzika-malina

Promieniowanie ultrafioletowe może być szkodliwe, ale nie trzeba całkowicie unikać słońca. Świadomość zagrożenia, czyli wiedza, kiedy można się opalać, a kiedy nie oraz odpowiednie zabezpieczenie, takie jak kremy z filtrem i okulary słoneczne, pozwalają zminimalizować ryzyko.


Poziom promieniowania UV
Szkodliwe promieniowanie UV wzrasta, kiedy słońce jest w zenicie, czyli około południa. Świadome opalanie pozwala uzyskać modny wygląd bez szkody dla zdrowia. Ilość promieniowania UV docierającego do powierzchni jest też uzależniona od ilości ozonu w stratosferze oraz zachmurzenia nieba. Gruba warstwa chmur może znacznie zmniejszyć poziom docierającego do powierzchni ziemi promieniowania ultrafioletowego. Statystycznie najsilniejsze promieniowanie występuje w okresie przesilenia letniego (21 czerwca), najsłabsze z kolei – w czasie przesilenia zimowego (21 grudnia).
Można w łatwy sposób sprawdzić, jaką dawkę promieniowania UV wydziela w danym momencie słońce. Wystarczy prosty test: stań w miejscu i spójrz na swój cień. Jeśli cień jest wyższy od ciebie, co ma miejsce wczesnym rankiem i późnym popołudniem, ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe jest prawdopodobnie niewielka. Im cień jest krótszy, tym większa jest dawka promieniowania, na którą jest się narażonym.

Sprawdź indeks UV
Indeks UV jest międzynarodowym standardem pomiaru promieniowania ultrafioletowego emitowanego przez Słońce. Skala może wahać się od 0 (w nocy) do 11 lub więcej. Maksymalna wartość indeksu UV to 16. Najwyższe indeksy UV odnotowano w tropikach oraz na dużych wysokościach. Indeksy 9 i 10 występują w rejonie Morza Śródziemnego. W Polsce średnia ekspozycja na promieniowanie UV jest niska lub średnia. W zależności od pory roku, indeks UV mieści się w przedziale 0–5. Jednak w okresie letnim wzrasta do ok. 6‑7.
Nowoczesne prognozy pogody uwzględniają wskaźniki promieniowania UV. Warto korzystać z tych informacji i unikać nadmiernej ekspozycji na słońce, w czasie gdy indeks jest wysoki.

Indeks 2 lub mniej: niskie promieniowanie
Dla zdrowego człowieka oznacza to niski poziom zagrożenia związanego z promieniowaniem UV. Jednak śnieg lub woda mogą odbijać promienie słoneczne, dlatego narciarze i pływacy powinni zachować szczególną ostrożność. Zalecane jest noszenie okularów do pływania lub gogli.

Indeks 3–5: średnie promieniowanie
Taki indeks wskazuje na umiarkowane zagrożenie związane z ekspozycją na słońce. Zalecane środki ostrożności to pobyt w cieniu koło południa, kiedy słońce jest najsilniejsze oraz stosowanie kremów z filtrem przeciwsłonecznym.

Indeks 67: wysokie promieniowanie
Ryzyko szkód związanych z ekspozycją na słońce znacznie wzrasta. Zaleca się stosowanie kremów do opalania z filtrem przeciwsłonecznym co najmniej 20 (SPF 20). SPF 20 oznacza, że można przebywać na słońcu bez ryzyka powstania oparzeń ok. 20 razy dłużej, niż miałoby to miejsce bez filtra. Zalecane jest znaczne skrócenie czasu przebywania na słońcu między godz. 10 a 16.
Ważna jest też ochrona oczu. Najskuteczniejszy jest kapelusz z szerokim rondem i okulary przeciwsłoneczne. Kupując okulary, należy upewnić się, że szkła zawierają filtry UV. Okulary o przyciemnianych szkłach, bez filtrów, mogą wyrządzić więcej szkody niż ich brak, ponieważ ciemne szkło sprawia, że źrenica otwiera się szeroko i jest bardziej narażona na działanie promieni ultrafioletowych, a jednocześnie nie chroni jej żaden filtr.

Indeks 810: bardzo wysokie promieniowanie
Promieniowanie słoneczne staje się bardzo niebezpieczne. Należy szczególnie troszczyć się o skórę, ponieważ bardzo łatwo o oparzenia słoneczne. Wskazane jest unikanie ekspozycji na słońce w godzinach południowych, od godz. 10 do 16, oraz stosowanie ochrony przeciwsłonecznej z filtrem 30 lub większym. Dodatkowym zabezpieczeniem przed szkodliwym działaniem słońca będzie ubranie ochronne i okulary do ochrony oczu. Ważna jest również odpowiednia pielęgnacja wysuszonej słońcem skóry, zapewniająca odpowiedni poziom nawilżenia i pozwalająca na intensywną regenerację.

Indeks 11+: ekstremalnie wysokie promieniowanie
Tak wysoki stopień promieniowania ultrafioletowego jest bardzo niebezpieczny dla skóry. Niezabezpieczona przez słońcem skóra może doznać oparzeń w ciągu zaledwie kilku minut. Najkorzystniejsze byłoby całkowite unikanie słońca. Jeśli jest to niemożliwe, należy zastosować kompleksową ochronę: kremy przeciwsłoneczne z wysokim filtrem (50+), okulary przeciwsłoneczne oraz ubranie ochronne ze specjalnego tworzywa, które nie przepuszcza promieni ultrafioletowych – najlepiej koszulki z długim rękawem i cienkie spodnie z długimi nogawkami. Jednak nawet z takimi zabezpieczeniami najkorzystniej jest skrócić czas przebywania na słońcu do minimum.

Portal dla kobiet
http://www.wloo.pl/
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz